A meghökkentő cím ellenére azért azt is leírom, hogy milyen előnyei lehetnek a gyümölcsnapnak, mikor és hol érdemes bevezetni. Fontos azonban tisztába tenni a fogalmat, hogy mit értünk wellbeing alatt, miért létfontosságú egy vállalat, munkahely esetében, hogy ezzel is foglalkozzanak.
A wellbeinggel (jólléttel) bővebben egy álláshirdetés kapcsán kezdtem el foglalkozni. Corporate wellbeing tanácsadót, szakértőt keresett az egyik legnagyobb biztosításközvetítő cég, az Aon Magyarország Kft. A feltételek között szerepelt az egészségügyi végzettség és (többek között) a jogosítvány, vezetési gyakorlat. Majdnem utóbbi miatt nem adtam be végül a jelentkezésemet, mert bár a szükséges igazolvánnyal rendelkezem a vezetéshez, mégsem vezettem már jó pár éve. Végül külső tanács hatására mégis jelentkeztem az állásra, mivel nagyon érdekesnek találtam a munkahelyi egészségvédelmet, a corporate wellbeinget. Külön lenyűgözött, hogy egy cég saját tanácsadót alkalmaz erre a pozícióra, hogy a munkavállalók jóllétét megfelelő programokkal, szolgáltatásokkal támogassa.
Hamar kiderült, hogy azért nem teljesen erről van szó, kicsit félreértettem az álláshirdetés szövegét. A házon belüli wellbeing programok összeállítása mellett ugyanis arról volt szólt inkább, hogy a cég meglévő és leendő ügyfelei (kis-, közép- és nagyvállalatok) részére kidolgozott egészségprogramok, vagyis corporate wellbeing programok révén – előzetes munkavállalói felmérés követően – támogassuk az ott dolgozók jóllétét, amelybe természetesen beletartozott a vállalati egészségbiztosítások ajánlása, promótálása is (amennyiben az ügyfél még nem rendelkezett ilyennel). Az egészségügyi végzettségemet ott tudtam kamatoztatni, hogy kellő rátekintéssel bírtam a különféle wellbeing szolgáltatók (mint lehetséges partnerek) szakmai tevékenységére, valamint hitelesen tudtam közvetíteni a vállalati wellbeing fontosságát az ügyfeleink HR-vezetői, HR-munkatársai részére, akikkel a kapcsolatot tartottuk e téren. A korábbi dietetikai pályafutásomhoz képest ez merőben új terület volt, azonban számos újdonsággal és fejlődési, tanulási lehetőséggel is bírt.
Miről is szól a corporate wellbeing? A közreműködésemmel készült rövidfilm alaposan körbejárja ezt a témát, feltárva, hogy mi a szerepe a vállalati wellbeing felmérésnek, miről szól a tanácsadás ezen a területen.
Nagyon megragadott a téma, s a wellbeing, kifejezetten a vállalati jóllét, a szívügyemmé vált. Úgy éreztem, hogy ez valóban egy win-win helyzet, mivel itt minden szereplő jól jár, bár kétségtelenül a legnagyobb előnye a munkavállalóknak ered abból, ha a munkáltatójuk különféle wellbeing programokat, szolgáltatásokat, juttatásokat biztosít a számukra. Elvégre nem robotok dolgoznak a vállalatoknál, hanem érző emberek, akiket nem csak pénzzel lehet motiválni, hanem törődéssel, gondoskodással is. Pont erről szól a corporate wellbeing. Vagyis erről is.
Hiszen egy egészségesebb, szellemileg, testileg, lelkileg ép, fitt munkavállaló nemcsak elégedettebb, de jobban is teljesít (máris jobban érthető a win-win…), és lojálisabb is a munkáltató felé, mintha csak letolná a napi penzumot, de nem vennék emberszámba a munkája során.
Kanyarodjunk vissza a címben rejlő kérdéshez!
Rengeteget tudnék még írni a wellbeingről, mivel igen tág és hálás téma. De hogyan jött képbe a gyümölcsnap? Már akkor, amikor az álláshirdetés után a személyes állásinterjúra készültem, felmerült bennem néhány ide vágó gondolat. A cégnél, ahova jelentkezem, volt gyümölcsnap, ezt külön kiemelték a jelentkezéskor, s ez egyike volt a kiemelt wellbeing juttatásoknak. Más cégeknél is gyakran olvastam erről, s úgy tűnt, a gyümölcsnap legalább olyan gyakori a téren, mint a már kissé elavultnak számító csocsó asztal vagy a babzsák. Mintha magára valamit is adó cég nem is létezhetne gyümölcsnap nélkül.
Egyből felmerült bennem a kérdés: tényleg ez kell a munkavállalóknak? Ettől lesznek boldogabbak, egészségesebbek? Úgy éreztem, hogy talán érdemes lenne megkérdezni, vajon mi az, ami a fizetés mellett a leginkább éreztetné velük a munkáltatójuk megbecsülését, ami hozzájárulna a jobb hangulatú munkavégzéshez… Kétségtelen, hogy a gyümölcsfogyasztás egészséges (bár azért egy fruktózintoleranciás lehet, hogy másképpen vélekedne), s a hazai táplálkozásegészségügyi felmérések eredményei szerint nem is fogyasztunk elég gyümölcsöt (és zöldséget sem). Ezért minden lépés, ami ezt a kedvezőtlen statisztikát javítja, az dicséretes, s eredményre vezet.
Miért voltam és vagyok mégis kicsit szkeptikus?
Bár később a saját szememmel láttam, hogy a kéthetente kapott ingyen gyümölcs valóban népszerű juttatásnak bizonyult, és mindenki elégedetten vette magához a konyhában kihelyezett ládából a szebbnél szebb gyümölcsöket, mégis megmaradt bennem a kérdőjel. Elegendő-e kéthetente gyümölcsöt adni? Mi van a zöldségekkel? Mit ér az ingyen gyümölcs, ha mellette nem kapnak a munkavállalók megfelelő edukációt a kiegyensúlyozott táplálkozásról? (Mint kiderült, időről időre sor került egészséggel, életmóddal kapcsolatos előadásokra is, bár azokon jóval kevesebben vettek részt, mint ahányan a gyümölcsért felálltak az íróasztaluktól.) Mi van azokkal a kollégákkal, akik mondjuk nem szeretik a gyümölcsöt, s emiatt hátrányban érzik magukat? Vagy azokkal, akik aznap éppen szabadságon, betegállományban vagy kiküldetésen vannak?
Mindenhol sikeres a gyümölcsnap?
Egy olyan közegben például, ahol a táplálkozással kapcsolatos ismeretek szintje megfelelő, és a munkavállalók zömmel maguktól is vásárolnak, fogyasztanak elegendő gyümölcsöt, ott is ugyanakkora eredményt lehet elérni a gyümölcsnappal? Sorra jöttek a kérdések. A vége mindig az lett: kérdezzük meg az érintetteket, hogy mit szeretnének, s adjunk alternatívákat (ld. salátanap, szendvics, mártogatós, étkezési utalvány, stb.), majd ezek eredménye alapján érdemes dönteni a gyümölcsnapról. Vagy bármely más wellbeing juttatásról. Hiszen minden vállalat más, az emberek különbözhetnek, az igényeik mások lehetnek. Home office-ban pedig nehezebb is megoldani, bár nem lehetetlen, a gyümölcsök kiszállítását. Sok cégnél gyanítom, el is kopott így ez a juttatás, legalább is egy időre.
Lám, nem is annyira egyszerű, de annál érdekesebb ez a terület, csakúgy, mint a wellbeing többi területe is. Azokról is szót ejtek majd.
Ha idáig eljutottál, akkor most egyél egy almát vagy más gyümölcsöt, amit szeretsz! ☺