Egy nap, ami megváltoztathatja az egész életedet

A Global Wellness Day arról is szól, hogy minden nap dönthetünk úgy, hogy változtatunk a korábbi, helytelen, az egészségünket veszélyeztető szokásainkon és az életmódunkon.
Global Wellness day egy ode can change your whole life

Idén, 2023. június 10-én ünnepeltük a Wellness Világnapját. Egy nappal megkésve emlékezem meg róla. Bár valójában ez nem teljesen igaz. Ez egy „újrahasznosított” blogposzt, ami eredetileg a blog.hu-n indított blogomon jelent meg, de onnan szépen lassan átköltöztetem a korábbi írásaimat ide, a honlapom blog menüjébe. Ez most egy kis kulisszatitok, amivel őszinte és transzparens szeretnék lenni. Ugye nem elég csak annak lenni, annak is kell látszani. 

Térjünk vissza a fő témára!

Mi is ez a Global Wellness Day? Röviden GWD. A világnap célja, hogy felhívjuk barátaink, rokonaink, kollégáink, és a szűkebb-tágabb környezetünk figyelmét az egészségesebb élet teljességére. Akár ez az egy nap is változtathat szokásainkon! 

Másképp: akár minden nap dönthetünk úgy, hogy változtatunk a korábbi, helytelen, az egészségünket veszélyeztető szokásainkon, végső soron az életmódunkon. Nem kell megvárni az újévet, a hétvégét, a hétvégét vagy bármelyik holnapot. Tényleg csak rajtunk múlik és minden lépés, tett számít.

A wellness világnapja egy olyan kezdeményezés, ami segíthet abban, hogy egy kicsit átlendüljünk a holtponton, megtaláljuk azt az utat, ami egyszerre örömteli, de hatásos is, és segít jobban érezni magunkat: legyen az egy fürdőterápia, egy új testedzési mód, egy újfajta étrend, bármi, ami örömmel tölt el és minket szolgál… 

Mi a wellness és honnan ered a Global Wellness Day?

wellness egy sokszor használt kifejezés, de néha nem árt pontosítani, mit is értünk alatta. Olyan tudatos életvitelt jelent, amely a test fizikai, szellemi, és a lelki egyensúlyát harmonizálja. A wellness szó kimondásakor talán sokaknak a drága, csillogó wellness hotelek, a lazulós, kényeztetős wellness hétvégék jutnak eszébe. Nem is baj, ez is hozzátartozik. Az ilyen jellegű elvonulások célja ugyanis pont a teljes, testi-lelki-szellemi pihenés, feltöltődés, ami annyira kijár mindannyiunknak ebben a rohanó világban. Bár ezt a fajta kikapcsolódást akkor is elérhetjük, ha éppen nem erre vágyunk, vagy nincs módunk elutazni, esetleg máshol, másban találjuk meg a kikapcsolódást. Akár otthon, a panelban, kertes házban, a vidéki nyaralóban vagy bárhol máshol is megélhetjük a wellness érzést. Nem kell messzire utazni, sokat költeni, csak kicsit odafigyelni magunkra és családunkra. Az alábbiakban néhány lehetőséget mutatok.

A török származású Belgin Aksoy álma valósult meg azáltal, hogy 2012-ben ez a világnap létrejött. A Global Wellness Day létrehozásának a gondolata akkor született meg benne, amikor 2004-ben a radioaktív jódterápia miatt napokat töltöttem elkülönítve (izolálva) a kórházban. 

„Rájöttem, mi az, ami igazán számít az életben. Megértettem, hogy az élet a szeretetről és az együttérzésről szól, és az egészségünk a legértékesebb kincs, amit kaptunk. A szeretet, együttérzés és egészség a ‘wellness’. Meg kellett osztanom ezt a felismerést a teljes világgal. És nézd, mit értünk el együtt a GWD családdal: milliónyi szívet érintettünk meg szerte a világon. Ha a Global Wellness Day az én kilenc napos izolációm során megszületett bennem a kórházban, képzeld csak el az összes csodát, ami a karantén alatt kitárulkozik az ajtókon világszerte. Habár a Global Wellness Day csak 24 órán át tart, az üzenetünk egy egész életre szól.” (Belgin Aksoy)

A wellness világnapjának fő üzenetei

Global Wellness day üzenetek
A Global Wellness Day fő üzenetei röviden

1. Sétálj 1 órát!

Ezt persze minden nap megtehetnénk. A séta sokkal többet jelent puszta helyváltoztató testmozgásnál. Közben jut idő gondolkodni, zenét vagy podcastet hallgatni, beszélgetni, ha nem egyedül vagyunk, vagy csak a mellettünk elsuhanó világra való rácsodálkozásra. Ha nem is jön ki az egy óra, másik célként tűzhetjük ki a napi 8-10 000 lépést. Soknak tűnik, valójában nem az. Ám bár nekem sem mindig jön ki az ülő munka és az utazás miatt, de törekszem rá. Már fél óra intenzív séta is elég lehet, sőt, az 5-6 000 lépés is sok előnnyel járhat. Nem kell ráfeszülni a számolásra.

2. Igyál több vizet!

Egyrészt sokan eleve keveset isznak (nem, nem alkoholt), más részt sokszor nem vizet, hanem például üdítőket, amik nem kevés cukrot tartalmaznak. A víz a legjobb szomjoltó és a napi folyadékszükségletünk nagy részét ezzel érdemes pótolni. Nem vizet iszom és bort prédikálok: reggel, este, nap közben, sportolás közben én is főleg csapvizet iszom, vagy időnként cukormentes teát. Sőt, az utóbbi időben kifejezetten figyelek a csapvíz, ivóvíz minőségére is. Erről itt számoltam be bővebben, hogy ez miért fontos és hogyan oldható meg.

3. Kerüld a műanyag flakonokat!

Napjaink égető problémája, hogy a sok, egyszer használatos, eldobható műanyag nem a kukába, hanem az élővizeinkbe, tengereinkbe, óceánjainkba kerül, majd onnan az ott élő állatok emésztőrendszerébe. Borzalmas belegondolni, hogy mennyit szenvedhetnek utána ezek az állatok, gyakran emiatt is halnak meg (tápláléknak nézik és megfulladnak tőle, vagy a nyakukra tekeredik…). Mi pedig megesszük a mikroműanyagot a halakkal együtt… Ha csak lehet, ne vásároljunk műanyag palackos italokat, ha mégis, a többszörös használat után a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk el ezeket! Persze ez sem old meg mindent, mert sajnos a szelektívbe dobott hulladékok sem kerülnek 100%-ban újrahasznosításra, de azért máris jobb, hogy legalább az esélyt megadjuk erre. Sportoláskor használjunk üveg, fém vagy tartósabb műanyag kulacsot, amibe a víz, tea, sportital ugyanúgy beletölthető, s utazás során is kiválóan beválik.

4. Étkezz egészségtudatosan!

Célul tűzhetjük ki, hogy ökológiai gazdálkodásból származó (bio) táplálékokat fogyasszunk, de ha nem tudjuk ezt 100%-osan megoldani, akkor ne érezzük rosszul magunkat! A bevásárlás során nézzük meg, honnan származik például az alma, paradicsom, hagyma, és ha lehet, válasszuk a hazait és a szezonálisat! A kistermelői piacokon vásárolva, vagy kistermelőktől rendelve ez még jobban megvalósul, s amellett, hogy minőségi terméket választunk (gyakran a „kézműves” jelző a reklámszöveg ezeknél), de egyben támogatjuk a helyi termelőket, gazdákat, gazdaságokat is. S talán a környezetet is, ha kevesebb felesleges csomagolást kapunk a konkrét termék mellé. 

5. Tegyél jót valakivel!

A jótett visszatér majd az adótól :). Nem kell nagy dolgokra gondolni: elég egy mosoly, egy segítő kéz, előreengedni a kismamát, a sietős hölgyet, urat a pénztárcánál, tartani az ajtót a nehéz szatyrot cipelő néninek, … bármi számít. Mi magunk és az is jobban fogja érezni magát, aki a segítséget kapja. A dolog titka szerintem a figyelem. A mai, meglehetősen egocentrikus világunkban egy kicsit nézzünk körül, járjunk nyitott szemmel, ne csak azt nézzük, nekünk mi a jó! Sokkal jobb így élni, mint csak az önös érdekeket szem előtt tartva haladni.

6. Vacsorázz együtt a családdal!

A közös étkezésnek fontos kapcsolatépítő, -erősítő szerepe van. Ráadásul kevés olyan része van a napja, a pörgős reggelek mellett, amikor együtt van a család és nyugodtan lehet beszélgetni. Ráadásul ez jó alkalom arra is, hogy kicsit az ételekről is szó essen, ami növelheti a kisgyerekek ételismeretét, s így lehet őket szépen lassan az egészségtudatos étkezésre is megtanítani. Még jobb, ha bevonjuk őket a vásárlásba és a főzésbe is. Már amennyire lehetséges és csak annyira, amennyire az érettségük, ügyességük engedi.

7. Menj aludni este 10-kor!

Nos, ezt lesz talán a legnehezebb megvalósítani, pláne, hogy én sem igen tudom ezt követni, de azért törekedni lehet rá. Ha már csak fél-1 órával hamarabb tudunk aludni menni, az is számít. Az alvás fontos az egészségünk megőrzéséhez, erről nem lehet eleget beszélni. Nem lehet büntetlenül lespórolni az alvásra fordított időt, mert idővel az visszaüt. Ezt nem is kell sokat magyarázni.

Hogyan kerültem kapcsolatba a Global Wellness Day-jel?

A wellness világnapját a GWD egyik hazai nagykövete, Richvalszki Zseraldina (Richvalszki Spa Consulting) volt kolléganőm, kedves barátnőm ismertette meg velem. Aki hónapok óta tartó áldozatos munkájával összeszervezte fél Magyarországot, hogy csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez és mondjanak igent a wellnessre, a wellness világnapjára. Ennek keretében 2019-ben előadást tarthattam a gyermekek egészséges táplálkozásáról a Széchenyi Gyógyfürdő Márványtermében, ill. 2021-ben arról beszélgettünk többek között, hogy mit együnk, hogyan együnk, hogy jól legyünk, ez itt meg is tekinthető a Global Wellness Day Youtube csatornáján. Köszönöm, Zseri itt is, sok új élménnyel gazdagodtam így, örülök, hogy részese lehettem a Global Wellness Day mozgalomnak! 

Global Wellness Day Schmidt Judit
Igent mondtam a Global Wellness Day-re 2019-ben is
a Széchenyi Gyógyfürdő Márványtermében tartott előadásomon, amely a gyermekek egészségmegőrző étrendjéről és az OKOSTÁNYÉRról szólt

Mi a 2023-as Global Wellness Day üzenete?

A 2023-as évi GWD témája a #DanceMagenta, így az egész nap a tánc köré összpontosuló cselekvésekről szólt. A Global Wellness Day szerint a tánc nem csak egy fizikai cselekvés. A #DanceMagenta azt is jelenti, hogy éljük az életed, miközben a lelkünkkel, gondolatainkkal is táncolunk. Ezen a napon a világ számos táján táncra perdültek az emberek, erről videókat is posztoltak a közösségi médiában. Otthon én is táncra keltem, bár ez alkalommal nem örökítettem ezt meg a blogomon, amit Youteefool néven vezetek a facebookon és instagramon. Majd jövőre! Bár akkor lehet, hogy más lesz a fő téma, de táncolni mindig lehet, mindenhogy, nekem is az egyik kedvenc mozgásformám.

2024-ben június 8-ára esik a Global Wellness Day, írd be már most a naptáradba!

Köszönöm, hogy elolvastad! 
Oszd meg másokkal is, ha tetszett!

#globalwellnessday #DanceMagenta

Ha tetszik az írói stílusom, és éppen szerzőt keres, vagy beszélgetnél velem a témában egy podcast keretében, ill. a témában szerveznél előadást vagy workshopot, keress meg!

Kövess a facebookon és/vagy az instagramon is!  

schmidt judit dietetikus rolam 1

Alias:

schmidt judit dietetikus logo 2
Schmidt Judit vagyok, dietetikus. Ez a munkám és az életem is. Hivatásomnak tekintem, hogy a száraz, tudományos tényeket minél közérthetőbben és olvasmányosabb formában adjam tovább. Fontosnak tartom a hitelességet, kreativitást, precizitást szakmailag, és magánemberként is.

Szerinted másnak is hasznos lehet? Küldd el az ismerőseidnek is!

Facebook
Email
LinkedIn
Pinterest

Tetszik az írói stílusom? Szeretnéd, ha Neked is segítenék cikkírásban? Vedd fel velem a kapcsolatot, és beszéljük át, hogyan tudnánk együttműködni!